SELAMAT DATANG Assalamualaikum . . . BISMILLAH "AWAK BOLEH TUKAR BACKGROUND KAT SINI! SILA PILIH ;)! PENULISAN KREATIF
|
Apa itu PLOT?. Pasti ramai yang
mengklasifikasikannya sebagai jalan cerita, peristiwa, kisah dan sebagainya.
Oleh itu, entri pada kali ini akan membincangkan mengenai apa itu plot,
jenis-jenis plot dan juga teknik penyampaian plot.
BAB 10 : PLOT
PLOT
Plot
merupakan segala peristiwa, kisah dan riwayat pilihan yang dijalinkan dan
dirancang bentuknya menjadi sebuah cerita dalam karya kreatif sama ada karya
fiksyen atau klasik. Plot juga dianggap sebagai jalan cerita dan menjadi salah
satu komponen penting dalam karya kreatif. Lazimnya, plot mempunyai tiga
bahagian utama iaitu permulaan, pertengahan dan penyelesaian.
JENIS-JENIS
PLOT
Terdapat
10 jenis plot yang mempunyai peranan yang tersendiri.
Plot
Dasar @ Besar
Rentetan
peristiwa-peristiwa penting atau pilihan yang menjadi asas utama penjalinan
sebuah cerita dari permulaan hingga ke penyelesaian cerita. Dianggap sebagai
tulang belakang karya yang mementingkan plot.
Plot
Longgar
Plot
longgar atau plot bercelurai ialah penerapan rentetan peristiwa yang tidak
mempunyai kaitan kukuh antara satu dengan lain. Plot longgar banyak menggunakan
plot-plot sampingan atau plot-plot kecil dengan tujuan untuk memanjangkan
cerita.
Plot
Konvensional @ Kronologi
Plot
jenis ini pula selalu memulakan cerita dengan menggunakan urutan plot a, b, c
dan d hingga z (mengikut kronologi peristiwa). Plot ini lazimnya berbentuk kon
iaitu ada peristiwa atau urutan plot yang mendaki hingga mencipta klimaks dan
urutan menurun yang membawa kepada penyelesaian. Plot konvensional juga banyak
bergantung kepada teknik sebab dan akibat, peristiwa secara kebetulan dan ada
juga yang menjadikan unsur takdir atau nasib sebagai penyelesaian.
Plot
Organik
Sebuah
plot yang kompak, yang penuh dengan urutan peritiwa-peristiwa yang berkait
rapat antara satu dengan lain. Jika salah satu daripada peristiwa itu
ditiadakan, maka plotnya akan tersekat dan tergantung dan menjejaskan urutan
jalinan plotnya. Plot organik ialah jenis plot yang terbaik bagi karya fiksyen
moden yang mengutamakan konsep ruang dan masa dengan menggunakan teori-teori
sampingan seperti psikologi dan falsafah.
Plot
Kusut
Plot
kusut mempunyai banyak peristiwa pilihan yang berkait rapat antara satu dengan
lain. Akan tetapi susunan peristiwa-peristiwa itu tidak mengikut kronologi
hingga menyukarkan pembaca untuk menggaluri plot dasarnya. Penggunaan ruang dan
masa yang banyak dengan kepelbagaian teknik seperti imbas kembali, sorot balik,
arus kesedaran, bayangan akan datang dan memoir.
Plot
Zig-Zag
Penyelesaian
cerita dijadikan permulaan plot kemudian diikuti dengan peristiwa a, b, c dan
seterusnya. Plot zig-zag ialah plot yang mempunyai peristiwa yang sepatutnya
didahulukan, diundurkan ke belakang dan kemudian berputar balik ke hadapan
semula. Sebagai contoh, penulis memulakan karya dengan kematian watak utama.
Jika watak utama sudah dimatikan, cerita akan tamat di situ tetapi penulis
menyambung cerita kehidupan watak dengan menggunakan teknik imbas kembali.
Plot
Episodik
Plot
episodik ialah gabungan beberapa peristiwa pilihan yang boleh berdiri sendiri.
Setiap peristiwa yang digabungkan itu mempunyai plotnya sendiri dan hanya
kaitan dengan peristiwa yang lain melalui watak-watak, latar tempat dan
aktiviti watak-wataknya.
Plot
Kecil
Plot
kecil (sub-plot) ialah plot sampingan yang menjadi cabang pada plot
dasar. Plot kecil berfungsi sebagai pelengkap peristiwa-peristiwa pilihan bagi
plot besar. Bagi karya yang menampilkan plot organik, plot kecil memainkan
peranan penting dan tidak boleh ditiadakan.
Plotless
Plot
yang tidak mempunyai plot dasar dengan pengutamaan kepada peristiwa-peristiwa
pilihan dalam karya. Mengandungi komponen plot kecil dan plot sampingan yang
berselirat malah adakalanya tidak mempunyai permulaan, pertengahan, klimaks dan
penyelesaian. Ia seperti lintasan-lintasan ingatan melalui khayalan, soliloke,
kenangan, angan-angan, imbas kembali, sorot balik dan imaginasi para wataknya.
Plot
Berbilang
Plot
berbilang ialah sebuah karya yang mempunyai plot yang banyak. Ia adalah
sebahagian dari plot dasar yang penampilannya dibuat melalui sudut pandangan
watak-watak yang berlainan yang terdapat dalam karya. Sebagai contoh, dalam
sebuah karya itu terdapat lima orang watak iaitu A, B, C, D dan E. Peristiwa
pertama disampaikan menerusi sudut pandangan watak A, peristiwa kedua
menggunakan sudut pandangan watak B, peristiwa ketiga menggunakan watak C dan
seterusnya. Setiap peristiwa saling berkaitan dan jika salah satu peristiwa
ditiadakan maka aliran flow cerita akan terputus dan tidak ada
kesinambungan.
TEKNIK PENYAMPAIAN
PLOT
Terdapat 10 teknik tertentu yang sesuai
digunakan untuk membantu pembinaan plot.
Kenangan
Kenangan
dan memoir ialah ingatan pada peristiwa masa silam atau masa lalu yang tidak
dilupakan walaupun peristiwa itu sudah lama berlalu.
Soliloke
Teknik
penuturan secara kuat oleh seseorang watak di atas pentas ketika dia
bersendirian sama ada bercakap untuk dirinya ataupun untuk orang lain tetapi
percakapan ini dapat didengar oleh khalayak. Isi percakapan ini berselari
dengan aliran ingatan dan kenangannya yang bertali arus. Namun, ingatan dan
kenangan ini pula boleh berubah-ubah dari satu peristiwa kepada peristiwa yang
lain dengan bebas dan tidak terkawal.
Khayalan
Khayalan,
angan-angan dan fantasi merupakan satu jenis pelarian ingatan dalam fikiran
seseorang disebabkan tidak berpeluang atau terlalu mustahil untuk mencapai apa
jua hajat, hasrat, impian dan cita-cita yang menjadi matlamat hidupnya. Dalam
karya fiksyen, khayalan dan angan-angan boleh dijadikan satu plot besar cerita
dengan menggunakan teknik suspens dan thriller. Oleh itu,
pembaca akan merasa dirinya tertipu oleh pengarang selepas mengetahui semua
yang berlaku adalah khayalan dan angan-angan si watak sahaja dan bukan terjadi
secara realiti.
Insiden
Insiden
@ peristiwa kebetulan adalah kejadian yang berlaku tanpa diduga atau
dirancangkan terlebih dahulu. Kemunculannya bagaikan tiba-tiba sahaja.
Pengarang menggunakan insiden dan peristiwa kebetulan disebabkan idea yang
terbatas atau mungkin juga kerana pengarang mahu membuat jalan singkat yang
lebih mudah dan tidak komplikated.
Sebab-Akibat
Seluruh
pembinaan plotnya bergantung kepada insiden sebab dan akibat yang
berlarut-larut dan berangkai-rangkai. Teknik ini merupakan cara mudah atau
jalan pintas untuk membina urutan, insiden dan penyelesaian dalam cerita.
Dengan lebih tepat satu-satu insiden atau peristiwa disebabkan sesuatu perkara
yang timbul dan akan terjadi lagi insiden lain yang bertali arus hingga ke
hujung penyelesaian.
Imbas
Kembali
Menghadirkan
kembali keseluruhan satu episode, peristiwa dan insiden yang berlaku pada masa
lepas ke dalam masa kini menerusi ingatan kembali seorang watak dalam karya.
Dengan kata lain, seperti membuat pengguntingan pada sesebuah artikel dan
ditampalkan pada tempat tertentu dalam bentuk dan keadaan asal.
Klimaks
Kemuncak
sesebuah urutan dan pembinaan plot yang biasanya diisi dengan peristiwa yang
terpenting dalam karya seperti pendedahan komplot jahat atau perlawanan antara
watak protagonis dan antagonis untuk menemukan penyelesaian plot.
Penyelesaian
Penyelesaian
ialah penamatan plot atau cerita sesebuah karya. Terdapat beberapa teknik yang
boleh diaplikasikan sebagai membantu penyelesaian.
Iaitu selepas peristiwa klimaks, pengarang tidak memberitahu apa-apa lagi dan terus ceritanya tamat di situ. Ia bagaikan penyelesaian yang belum selesai atau terhenti secara mendadak.
Suatu penyelesaian yang menggunakan pertolongan dan bantuan kuasa takdir, kuasa Tuhan yang tidak diduga sebelumnya.
Ianya kombinasi 'melodrama', bermakna lagu atau nyanyian berdrama. Pembentangan aksi yang emosional dan berlebih-lebihan dalam mendedahkan rasa bersalah, terharu dan sebagainya berhubung dengan suatu tragedi yang membawa kepada penyelesaian cerita.
Khalayak mengetahui lebih banyak tentang seseorang watak dalam karya dari watak-watak dalam karya itu sendiri.
|
Post a Comment